TOPNOR Regnskap AS & Regnskap Group AS

Obowiązki przedsiębiorcy

20 października 2022

Poniżej zamieszczona została lista, która pomoże o wszystkim pamiętać.

  1. Firmowe konto bankowe (bedriftskonto) — po założeniu firmy, należy otworzyć firmowe konto. W banku trzeba mieć przy sobie potwierdzenie rejestracji firmy, które otrzymuje się w urzędzie, oraz paszport.
  2. Konto bankowe skattetrekskonto — jeśli firma zatrudnia pracowników.
  3. Wpis do odpowiedniego rejestru:
      1. VAT (Merverdiavgiftsregisteret) — gdy firma przekroczy obroty na wysokości 50.000 NOK, należy postarać się o wpis do tego rejestru,
      2. handlowego (Foretaksregisteret) — obowiązek rejestracji ma każda spółka AS. Firmy jednoosobowe (ENK) muszą to zrobić, gdy zajmują się handlem oraz jeśli zatrudniają więcej niż 5 pracowników,
      3. pracodawców (NAV Aa-registeret) — gdy firma zatrudnia choćby jednego pracownika.
  4. Wysyłanie do urzędów wymaganych dokumentów, zgodnie z obowiązującymi terminami o deklaracja VAT— po dokonaniu wpisu do rejestru VAT, firma jest zobowiązana, aby co dwa miesiące składać deklarację VAT, o rozliczenie roczne — do końca maja następnego roku należy poinformować urząd o dochodach firmy za poprzedni rok na druku Skattemelding wraz z odpowiednimi załącznikami.
  5. Zaliczki na podatek dochodowy — na początku każdego roku kalendarzowego (lub po założeniu działalności gospodarczej) należy zadeklarować do urzędu przewidywany zysk firmy do końca roku. Na tej podstawie urząd wyliczy zaliczki na podatek dochodowy, które płatne są: o do 15 marca, o do 15 maja,

o do 15 września, o do 15 listopada.

  1. Porządek w dokumentach księgowych — należy również pamiętać, aby dobrze zadbać o dokumentację księgową. Warto zbierać wszystkie wyciągi z konta firmowego, faktury przychodowe, faktury kosztowe, a także paragony, które firma otrzymuje za usługi i towary zakupione na potrzeby działalności.
  2. Aktualizacja danych — w przypadku zmiany (np. adresu lub nazwy firmy) należy niezwłocznie poinformować instytucję tj. urząd skarbowy, bank oraz klientów.
  3. Karty branżowe HMS — osoby działające w branży sprzątającej lub budowlanej powinny postarać się o wyrobienie kart branżowych — odpowiednio renholdskort lub byggekort. Można tego dokonać nawet przed wpisaniem firmy do rejestru VAT.
  4. Bezpieczeństwo w pracy — szczególnie gdy firma zatrudnia pracowników ma obowiązek zapewnić bezpieczne warunki pracy. Aby zdobyć wiedzę na ten temat, właściciel firmy lub kierownik musi odbyć stosowne szkolenie BHP.
  5. Monitorowanie płatności — działa to w obie strony: przedsiębiorca powinien płacić swoim dostawcom, a jednocześnie otrzymywać zapłaty od klientów. Aby znać wszystkie bieżące należności i zobowiązania, należy je chociaż raz na tydzień zweryfikować.
  6. Płacenie podatków — szczególnym obciążeniem przedsiębiorcy są: 

- podatek VAT (MVA)J jaki wynika z deklaracji VAT

- podatek dochodowy_(Forskuddsskatt) wg zaliczek wyliczonych przez urząd oraz gdy wynika z rozliczenia rocznego, że zapłacił tych zaliczek za mało.

- zaliczki na podatek dochodowy za pracowników (Forskuddstrekk)

- podatek pracodawcy (Arbeidsgiveravgift).