TOPNOR Regnskap AS & Regnskap Group AS
Aby moc refakturować koszty jest taka ze musi być umowa na to między obiema stronami. W praktyce rzadko się tak zdarza.
Przy ref aktu rowaniu koszt pojawia się problem vat. Fakturować z vatem czy bez?
Rozpatrzymy rożne sytuacje.
Omsetning (obrót)
Koszty poniesione które są następnie refakturowane i są niezbędne, aby wykonać usługę czy też dostarczyć zlecenie. Refakturowanie takich kosztów zawsze będzie obarczone podatkiem vat. Stawka tego vat zależna będzie od stawki vat na zleceniu głównym. Nie ma znaczenia w tym przypadku czy na koszty które są refakturowane nałożona jest jakaś marzą czy też nie. Nie jest też istotne czy koszty te fakturowane są z główna faktura za usługę czy osobno.
Podstawa do refakturowania kosztów zależy od tego czy firma, która wykonuje usługę ma prawo do podpisu podatku vat. Koszty transportu w Norwegii - podstawa będzie kwota netto, gdyż podatek vat z kosztu podlega odpisowi.
Jeśli będzie to jednak refakturowanie jedzenia to podstawa będzie kwota brutto, gdyż firma nie ma prawa do odpisu.
Kostnadsteling (dzielenie kosztów)
Dzielenie kosztów ma miejsce wtedy, gdy 2 podmioty zakupują coś wspólnie towar lub usługę a faktura skierowana jest tylko do jednej firmy.
Załóżmy ze jest to zakup środków biurowych i podział ma być 50/50.
Firma, do której skierowana jest faktura powinna zaksięgować faktura w całości na reskontro leverand0r. Następnie księguje tylko swoja cześć kosztów na konto 6800 (kontorrekvisita) i od tej części odpisuje sobie vat. Pozostałe poi powinna iść na konto balanse jako fordirng np. 13** Fording pa firma x w kwocie brutto.
Kwota, która jest wprowadzona w bilans jest refakturowana dalej bez vat.
Od strony technicznej najlepiej założyć nowy produkt w 24so tak aby fakturowanie odbyło się bezpośrednio mot konto w balansie i wyzerowało kwotę, która tam wpadła.
Aby firma x do której fakturujemy 50% kosztu mogą odpisać vat musi być spełnione kilak warunków.
Dodatkowe warunki, aby zafakturować to w taki sposób:
Zasada ta nie może byc stosowana poprzez dwie firmy aby uzyskać rabaty u sprzedawcy. Czyli np zakup 2 varebil czy tez materiałów przez firmę budowlana.
Rent utlegg
Rent utlegg występuje wtedy, gdy jedna strona zakupuje coś wg umowy w imieniu drugiej strony i zada zwrotu poniesionych kosztów. Fakturowanie takich kosztow nie jest traktowane jako obrót i fakturujemy mot konto balansowe bez vat. Faktura zakupowa również księgowana jest mot konto balansowe.
Tutaj należy rozgraniczyć 2 sytuacje.
Utlegg w imieniu zleceniodawcy.
Jeśli zleceniobiorca dokonuje zakupu w imieniu zleceniodawcy i to zleceniodawca jest na rachunku to zakup taki księgujemy na koncie balansowym i następnie refakturujemy to jako utelgg mot konto balansowe. Oryginalny rachunek trafia do zleceniodawcy i on odpisuje u siebie vat.
Przykład
Firma ma zlecenie u Jana Kowalskiego na instalacje klimatyzacji. Jan kowalski mieszka daleko wiec firma bierze samolot, aby tam dotrzeć. Wg umowy sama instalacja ma kosztować 10 000 + ma. Dodatkowo koszty podroży maja zostać pokryte przez zleceniodawcę.
Z praktycznych powodów firma sama rezerwuje sobie bilet lotniczy o wartości 4000+mva.
Bilet rezerwowany jest przez biuro podroży. Firma postarał się, aby rachunek był skierowany do Jan Kowalski.
W takiej sytuacji zestawienie na fakturze może wyglądać następująco:
Instalacja cena wg umowy |
kr 10 000 |
Merverdiavgift herav 25 % |
kr 2 500 |
Sum |
kr 12 500 |
|
Utlegg iht. avtale
Reisekostnader, jf. vedlagte faktura (12% mva 2018) kr 4 480 Totalt kr 16 980
Jeśli jednak rachunek z bilet lotniczy byłby skierowany do firmy która wykonuje zlecenie wtedy sytuacja wygląda następująco
Instalacja cena wg umowy |
kr 10 000 |
Reisekostnader |
kr 4 000 |
Sum |
kr 14 000 |
Merverdiavgift 25 % herav |
kr 3 500 |
Totalt |
kr 17 500 |
|
Refakturowanie kosztów transportu
Refakturowanie kosztów związanych z wykonaniem kontraktu może być wykonane wg umowy między stronami. Koszty transportu wchodzą w całości w podstawę do vat. Nie ma znaczenia czy są fakturowane z marzą czy bez.
To czy podstawa do fakturowania jest kwota brutto czy netto kosztów transportu zależy czy zleceniobiorca ma prawo do podpisu vat od tych kosztów.
Firma konsultingowa fakturuje za swoje usługi. Dodatkowo poniosła pewne koszty związane z wykonaniem usługi.
Kostnad/koszt |
Fradragsberettiget? / Belop til viderefakturering/ Prawo do odpisu vat. Kwota do refakturowania |
|
Flybillett med. Iav sats |
Tak |
Nettobel0p*h0y sats |
Reisemat med. middels sats |
Nie |
Bruttobel0p*h0y sats |
Hoteli med. Iav sats (losji) |
tak |
Nettobel0p*h0y sats |
Hoteli med. hoy sats (frokost og andre administrasjonskostnader) |
nie |
Bruttobel0p*h0y sats |
Bilgodtgjorelse |
nie |
Bruttobel0p*h0y sats |
Parkering personbil |
nie |
Bruttobel0p*h0y sats |
|
W sytuacji, gdzie odbiorca usługi jest osoba prywatna czy też firma, która nie jest na ta jest tom rozwiązanie niekorzystne, ponieważ całościowa kwota zlecenia wzrasta. Np do kosztów jedzenia dochodzi vat. W takiej sytuacji warto dojść do
porozumienia z klientem, aby te koszty były poniesione w jego imieniu. Wtedy mogą być refakturowane bez vat jak sytuacji opisanej wcześniej.
Koszt pensji
Refakturowanie kosztów pensji obciążone jest podatkiem vat.
Wyjątki
Jeśli pensja dotyczy pracowników służby zdrowia, nauczycieli, instruktorów, pracowników socjalnych wtedy refakturujemy bez vat.
Spedycja
Spedytor ponosi wiele kosztów w imieniu klienta. Są to koszty jak Toll, vat inne opłaty importowe. Koszty takie nie są obrotem firmy i musza być traktowane jako rent utlegg. Zatem fakturowane mot konto balansowe i tam tez księgowane.
Aby klient miał prawo do odpisu refakturowanego vat wraz z faktura musza być wysłane dokumenty importowe.
Firmy leasingowe wynajem auta
Oplata roczna za drogi (forma podatku w Norwegii - arsavgift)
Arsagvift sam w sobie jest bez vat. Jednak traktowany jest taka integralna cześć umowy leasingowej czy też najmu i dlatego refakturowana jest zawsze z vat niezależnie od typu pojazdu.
Opłaty które najemca/ leasingklient powinien ponieść sam za brami, opłaty drogowe, mandaty itd. Ale tego nie uczynił
Koszty takie powinny być refakturowane jako rent utelgg tj. bez vat mot konto balanse
Opłaty drogowe typu bompenger które wg umowy maja być pokrywane przez firmę leasingowa i refakturowane.
W takiej sytuacji refakturering również odbywa się bez vat. Jednak tylko w sytuacji, gdzie refakturowana jest dokładna kwota poniesiona przez firmę leasingowa.
Jeśli firma leasingowa pobiera opłatę administracyjna lub dodaje do tego swojej marze wtedy calsoc uznana jest jako podstawa do podatku vat.
PORTO/FRAKT
Główna zasada mówi ze wszystkie koszty poniesione, aby wykonać i dostarczyć usługę są podstawa do vat. Dlatego koszty wysyłki i transportu obarczone są podatkiem vat, jeśli główny towar czy usługa podlega tez temu podatkowi.
W sytuacji jednak, gdzie firma outsourcingowa dokonuje wysyłki listów imieniu swojego klienta i ponosi w związku z tym koszty wysyłki należy traktować to jako rent utlegg.