TOPNOR Regnskap AS & Regnskap Group AS
Dwumiesięczny raport dla klientów (wykonywane zgodnie z terminami MVA - czyli raport tworzymy po każdym terminie MVA. liczba raportów w roku = 6 sztuk)
Wszystkie firmy AS powinny dostawać raport co 2 miesiące
Wszystkie firmy ENKz pracownikami powinny dostawać raport co 2 miesiące
Pozostałe firmy powinny dostawać raport min. 2 razy w roku
Raport zawiera informacje nt zarobku firmy z danego roku podatkowego oraz roku poprzedniego - w formie raportu rachunku zysków i strat.
Ponadto wykazujemy w raporcie informacje nt bilansu spółki w danym okresie, oraz dodajemy komentarz zawierający zarowno informacje nt wyniku finansowegojak i zawieramy informacje o statusie w firmie i niezbędnych czynnościach jakie właściciel firmy musi spełnić.
Należy wpisać w raporcie czy firma wykazuje zysk czy stratę.
Wysyłając do klienta raport zawsze dajemy w CC osoby odpowiedzialne (Przemek - Sebastian - Anita) oraz zalaczamy plik jak czytac raport (zalacze poniżej)
http://bz.mtagroup.nO/files/2/Jak czytac raport księgowy - opis dla klienta.pdf Raport jest dla klienta ale tez dla nas aby wyłapać ewentualne braki.
Generlanie powinniśmy najpierw przejść przez IB i zobaczyć czy tam czegoś z poprzedniego roku nie trzeba doksiegowac, np. tillegsposteringer.
Przewidziany czas na raport to 30 min. Wiadomo ze za pierwszym razem może zejsc sie dłużej. Wiec 30min należy zapisać na klienta a reszte na MTA jako opplaering z opisem. Ale ważne aby sie do tego przylozyc. Te raporty to nasza polisa aby odkryć ewentualne biedy.
Księgowanie tillegsposteringer:
Na każdym kliencie w folderze Arsregnskap jest plik rapportrer fra filae lub tilleggssposteringer i to należy zaksięgować z data 31.12.2019 jako diverse. Księgujemy tylko stronę która tego dotyczy. Dodaj plik - tylko stronę której dotyczy- i zaksięguj na konta o odpowiedajacych nazwach, numery mogą byc inne
Przygotowanie do wykonania raportu
Konta z grupy 1xxx powinny byc na plusie - jeśli tak nie jest to szukamy i naprawiamy blad Konta z grupy 2xxx powinny byc na minusie - jeśli tak nie jest to szukamy i naprawiamy blad
Każde konto w balansie musicie rozumieć z czego wynika saldo podczas robienia raportu, lub mieć do niego odpowiedni dokument. Jeśli nie rozumiemy ktoregos konta należy to skonsultować z osoba odpowiedzialna za klienta.
Wykonanie raportu:
WAŻNE tutaj pokazujemy tylko informacje za dany termin. Czyli robiąc termin 2 wyświetla się T1 i T2 a z T3 trzeba usunąć dane.
10.„Side 5" - wpisujemy komentarze nasze nt wyniku firmy,
Resulat - komentujemy czy jest zysk czy strata w danym terminie, jak to sie ma do całego roku.
Jeśli mamy brakujaca dokumentacje np na koncie 1370 to wpisujemy komentarz "Se vedlegg Fordringer pa eiere" i następnie tworzymy taki załącznik: sciagamy raport z tego konta ze wszystkiemi pozycjami, sprawdzamy czy każda pozycja ma komentarz bo powinna (jeśli nie to dodajemy) następnie usuwamy wiersze które sie zerują aby nie robie zamieszania, w pozostałych pozycjach do wyjaśnienia dodajemy komentarze w nowej kolumnie np. mangler firmanavn, mangler beskrivelse hvem gjelder det, mangler kvittering til betaling. Zapisujemy jako plik excel badz pdf o nazwie Fordringer pa eiere i dodajemy do wysyłanego raportu
Komentujemy informacje nt srodkow na kontach bankowych, oraz informacje o kundereskontro oraz Ieverand0rreskontro. Jak wszystko jest ok to piszemy Avstemt jeśli nie to jest następująca procedura do tego:
Kunde i Leverand0rreskontro:
11.Side 6 ma za zadanie przedstawić klientowi czy spełnia określone wymogi prawne:
Tu wybieramy z listy rozwijanej czy klient przelewał strodki na skattetrekkskonto, czy ma otp i czy ma yrkeskadeforsikring czyli
Jeżeli klient nie ma wysianego rozliczenia rocznego proszę podać dodatkowy komentarz pod Andre kommentar w raporcie: NB! Arsregnskapet for 2019 er ikke en na levert. Dette pavirker tali i balansen og det kan ogsa vcere liten awik i regnskapstall for forrige ar.
13.Side 8
Jest to sjekklista która zawiera 8 testowych pytań / stwierdzeń i osoba wykonującą raport wybiera sposrod odpowiedzi TAK / NIE / nie istotne dla danego klienta.
W przypadku dwukrotnej odpowiedzi NEI raport po raporcie osoba informuje nas - Sebastian, Przemek, Anita - o tej sytuacji i my już działamy z tym dalej.
Pytania które sa na liście przetłumaczone na polski:
14. Od T4 2020 wprowadzamy nowy sposób raportowania wyników do klienta. Główna zmiana to dodanie strony nr 9 do raportu i wykonanie zadań dotyczących tej strony (SI DE 9).
Procedura jest następująca:
Wykonanie raportu:
Po co strona 9 w raporcie ?
Strona nr 9 jest po to, abyśmy my jako księgowi firmy byli w 100% pewni ze wiemy co znajduje się na kontach klienta zarówno bilansowych jak i rezultatu. Jest to pewnego rodzaju sprawdzenie czy wiemy ze wszystko mamy pod kontrola. My ze swojej strony mamy tez pewność ze osoba odhaczajaca dane podpunkty uprzednio sprawdziła je i potwierdza ze wszystko jest pod kontrola.
Czas wykonania pracy przy raporcie
Proszę abyście zapisywali realny czas pracy spędzony na raporcie, a liderzy będą ewentualnie go korygowali jeżeli uznamy ze jest on za długi w porównaniu do sytuacji danego klienta.
Nowe pliki
Nowe pliki znajdują się w raz z opisem rutyn na:
05 Księgowość plus\Nowe 2020 v2
Plik dot nowej rutyny: Rutyna - tworzenie raportu v2 2020
OPIS PROCEDURY DOT STRONY 9 (restauracje side 10):
Czesc "Side 9" składa sie z punktów kontrolnych podzielonych na 4 części składowe dotyczące bilansu oraz rezultatu.
Każda z pozycji ma do wyboru STATUS - JA (czyli ze na danym kliencie dane konto występuję oraz wiemy ze jest uzgodnione na dany termin za który robimy raport), NEI - konto nie jest uzgodnione - i w tym wypadku powinien to byc nasz blad i powinniśmy to skorygować aby moc wpisać JA - bo tak naprawdę tutaj nie bedzie dużo sytuacji kiedy zawinił klient. Jeżeli natomiast taka sytucja by wystąpiła to w "Side 5" wpisujemy powod. I trzecia opcja "Ikke relevant" do wyboru pod statusem dotyczy sytuacji kiedy dane konto bilansowe na kliencie nie występuję.
Strona nr 9 jest podzielona na cztery części:
Dodatkowe załączniki wynikają z tego, ze otrzymujemy od klienta np wyciągi bankowe, i następnie robimy plik Bank avstemming za dany okres przy robieniu terminu VAT. Także tutaj ten podpunkt jak i te dotyczące AGA/SKATT oraz MVA musza byc odhaczone jeżeli klient jest w rejestrze VAT oraz ma pracowników. Nie musimy przenosić tych załączników pod folder raportów, gdyż mamy je pod głównym folderem klienta.
Ważne aby sprawdzić czy wszystko zostało zrobione i odhaczyć. Z reguły musi to byc zrobione abyśmy przystąpili do zrobienia raportu także powinny byc albo JA albo Ikke relevant.
W tych pozycjach bilansu mamy sytuacje gdzie załącznik w formie skjemy czy tez jakiegoś opisu jest wymagany sporadycznie, natomiast jego tworzenie na pewno jest konieczne ale np nie co termin czy co miesiąc.
1100/1299 - avskrivning / anleggsmidler - powinniśmy mieć zupdatowany plik pod folderem klienta
1700 - forskuddsbetalte kostnader- proszę aby plik zawsze updatowac przy robieniu raportu z T2,T4 i T6 . Także jeżeli nie
jest zrobiony to należy go zrobić i updatowac 3 razy w roku.
2200 - sprawdzamy czy mamy poksiegowane wszystkie raty spłat kredytu za każdy miesiąc oraz czy księgowanie jest dobrze zrobione
291 x - inny dług krótkoterminowy - sprawdzamy czy salda na tym koncie nam sie sprawdzają pod katem długu wobec właścicieli / akcjonariatu. Ewentualnie czy sa jakieś inne długi. Jeżeli sa to warto o tym napisać na stronie 5 raportu w komentarzu.
Pozycje bilansu, które nie wymagaja załączników, ale które sa istotne pod katem sprawdzenia czy wszystko jest na miejscu.
1370 - sprawdzamy jaki jest status długu właściciela wobec firmy, i podejmujemy akcje w związku z tym długiem informując klienta i prosząc go o to aby wyczyscic to konto w jeden z możliwych sposobow (zgromadzenie braków, oddanie pieniędzy do spółki, naliczenie dodatkowej wypłaty itp). Zwykle do tego konta wysyłamy klientowi załącznik co jest wksiegowane pod ta pozycja.
Bardzo ważne jest, aby to konto sprawdzać równolegle z kontem 2400 Leverand0rreskontro, gdyż często okazuje się, ze cos jest nie pomatchowane. Podobnie jeżeli chodzi o konto Gjeld til eiere (29xx) - dosc często cos może tutaj lezec co może obniżyć saldo z konta 1370 (za zgoda właściciela firmy).
1400-1499 - raczej nie bedzie to używane u naszych klientów dosc często. Jeżeli się pojawia to raz w roku przy inwentaryzacji.
1571/2930 - sprawdzamy czy status tego konta jest nam znany (salda wypłat pracowników, zaliczek itp) czyli wiemy skąd wynika dane saldo i kto jeszcze nie dostał wypłaty
2940 - feriepenger - czy wiemy czy saldo na koncie sie zgadza vs Nettlonn oraz czy klient zapłacił wszysktie zobowiązania za poprzedni rok dot feriepenger. Jeżeli cos jest nieopłacone a jesteśmy po okresie wakacyjnym warto przypomnieć klientowi na stronie 5 o tym ze sa FP do naliczenia i wypłaty.
2960 - inne koszty - konto sluzace do przenoszenia kosztow miedzy okresami - ważne aby wiedzieć co jest na koncie
3000 - sprawdzamy dla klientów którzy korzystają z innych systemów do raportowania sprzedaży niz 24SO lub dodatkowo. Musimy mieć pewność ze zaraportowalismy na pewno cala sprzedaż. Dobrze jakby klient dosylal fakturajournal - wtedy łatwo to weryfikować.
Sprawdzamy czy nie ma luk w numeracji.
63xx - sprawdzamy czy husleie / czy tez leie dot biura, magazynu jest wksiegowane miesiąc w miesiąc w poprzednich okresach.
Sprawdzamy tez, czy husleie pokrywa się z ewentualnym trekk z wypłat i czy nie ma jakiś dziwnych sytuacji typu negatywne kwoty na tym koncie.
64xx - podobnie jak powyżej w kwestii leasingu samochodów itp
Alle periodiseringer pr termin foretatt - sprawdzając ostatnia pozycje sprawdzamy czy wszystkie koszty i przychody zostały dobrze speriodyzowane przez nas lub klienta (faktury sprzedaż), i zarazem wynik firmy odzwierciedla realna sytuacje w firmie za dane miesiące.
GOTOWE
Generujemy raport w formie pliku PDF zaznaczając do PDF strony Sideł-Side8. Sprawdzamy raport w PDF, razem z innymi dołączanymi dokumentami czy nie ma tam żadnej gafy: apne kunderskontro oraz apne leverand0rreskontro.
Info wewnętrzne kto musi mieć OTP:
Update 11.01.2022
Częstotliwość przygotowywania raportu dla poszczególnych firm w 2022
Frekfencja raportów
AS Abonament |
6 |
AS roczne |
0 |
AS z wypłatami |
6 |
AS bez wypłat |
6 |
ENK Abonament |
2 |
ENK z wypłatami |
6 |
ENK raz w roku |
0 |
ENK bez wypłat |
2 |
Holding |
0 |
|
Każdy pilnuje ilości raportów na swoich firmach. Np. pojawia sie pracownik - to należy zwiększyć częstotliwość do 6 raportów lub jeśli firma nie ma juz pracowników to zmienić na co 6 miesięcy
UPDATE 15.11.2021
1. zachęcamy do tego aby raporty danej firmy wykonywały osoby które zajmuja sie dana firma bezpośrednio lub pośrednio jako lider. Sytuacja ta powoduje ze dużo prościej sie wykonuje taki raport - bo zna sie księgowania oraz klienta. Wiem, ze taka sytuacja nie jest w 100% możliwa, zresztą sami namawiamy do szukania osob do pomocy gdy ktoś widzi ze sie nie wyrobi z pracami dot raportów. Także sytuacja idealna - to taka gdzie faktycznie dana osoba odpoweidzialna za firmę wykonuje raport, jeżeli tak sie nie da zrobić - to musi wykonywać go inna osoba, i ta osoba musi "wliczyc" w to przypuszczalnie jakiś dodatkowy czas ( niestety na MTA) aby choc pokrótce wdrożyć sie w klienta, lub później w trakcie pracy pewnie tez zaznajamia sie z pewnymi tematami dot danego klienta.
Takie defacto "krzyżowe" prace na kliencie maja tez swoje plusy- ktoś zupełnie inaczej spojrzy na klienta i może tez wyłapać biedy których ktoś inny nie zauwazy kto na codzien zajmuje sie danym klientem. Niestety wiem ze powoduje to nizszy faktureringsgrad danej osoby bo nasze biedy niestety musza byc zapisane nie na klienta. Polecam w takiej sytuacji aby osoba z zewnątrz która robi raport - informowała osobę odpowiedzialna co zostało wyłapane - abyśmy te biedy niwelowali do zera. Tutaj bardzo dobrze widać ze teamwork musi byc na wysokim poziomie - robiąc dobra prace, po pierwsze wykonujemy ja dobrze dla klienta, po drugie nasz kolega z teamu bedzie miał prościej i nie bedzie generował wewnętrznych godzin których można uniknąć.
Jeżeli podczas wykonywania tego raportu musimy zrobić dodatkowa prace np stworzyć / zupdatowac avstemming dot. feriepenger, czy tez kont 17xx to powinniśmy to zapisać jako dodatkowe zadanie na timeliscie wybierając Avstemming, i wpisując w opis np Avstemming FP pr 31.08.2021 czy tez inny odpowiedni do sytuacji i wykonywanego zadania.
Natomiast sytuacje takie jak:
- dołączenie raportu MVA do dok raportu czy tez AGA/SKATT, pliku z avstemmingiem ( który tez juz jest wykonany) powinno zawierać sie w czasie wykonania raportu / oraz tez innych plików gdzie mamy juz gotowe dokumentacje, tak powinno byc chociażby z plikiem 1370 gdzie powinniśmy sprawdzić konta 1370/2910/2400 dot danego właściciela firmy ( jest to opisane w zadaniu ) i ewentualnie wyłapanie bledu idzie juz niestety na MTA.
Wyłapywanie bledow podczas raportu:
- bardzo ważne aby po wykonanym raporcie poinformować osobę odpowiedzialna o tym co zostało poprawione aby starać sie eliminować te biedy. W założeniu taka współpraca i feedback powininen doprowadzić do sytuacji gdzie raport nie bedzie wykazywał bledow po naszej stronie i bedzie jedynie podsumowaniem sytuacji na firmie klienta (co jest naszym głównym celem - wiemy ze nie łatwym - ale jak najbardziej osiągalnym ).
AKTUALIZACJA 31.10.2019
Powyżej zmiany w opisie a tutaj dodam tez sjekkliste która możecie sobie utowrzyc i odznaczać czy jest zrobione, autorstwa Izy ale mysie ze może ktoś skorzysta
Sprawdzić tilegposteringer czy były księgowane Sprawdzić salda kont bilansowych 1XXX czy sa dodatnie Sprawdzić salda kont bilansowych 2XXX czy sa ujemne Sprawdzić czy stan konta 1920 sie pokrywa z wyciągiem bankowym
Sprawdzić konto 1950 czy przelewa zaliczki na podatek dochodowy z pensja
Sprawdzić konta 2600, 2770, 2740 czy płaci AGA Skat MVA w terminach (jak klient z integracja banku AGA/MN/A sprawdzić reskontra)
Sprawdzenie na kontach 22XX czy jest wbita kwota kredytu i co miesiąc sa spłaty
Sprawdzić czy na kontach zobowiązań sa pożyczki 29XX i podać stan zadłużenia na koniec periodu
Sprawdzić resultat czy na kontach 3XXX sa salda ujemne
Sprawdzić konta kosztowe czy używane sa 4000/4300,4060/4360 w całym roku te same
Sprawdzić czy sa koszty stale na kontach np. 6300 Leie, 6705 Księgowość, 6900 Telefon, 644X - konta leasingu,
Sprawdzić listę leverandor i kunde, pomatchowac jeśli gdzieś jest taka potrzeba, sciagnac pliki z data od początku roku do końca periodu
Sprawdzić stan konta 1370 i sporządzić listę transkacji z opisem (side 5)
Sprawdzić konto 1571, 2930 czy sa niewypłacone zaliczki/pensje
Sciagnac pliki balans z danego terminu, resultat 2019 i 2018 jeśli nie był sciagany lub były jakieś aktualizacje Sprawdzić na kontach 5945 i 5920 czy maja Ykre i OTP (spr tez konto 7500)
Sprawdzić konto 7770 jak enk to sprawdzić czy konto firmowe czy prywatne (jeśli używa privat nie może byc kosztow bankowych w firmie)
Na stronie 7 zmnienic Ja/Nei na "Ikke Relevant" jeśli to firma ENK
Sprawdzić czy sa wszystkie pliki Raport Baza, Kundereskontro pdf, Levereandoresktro pdf, Balans T3, Resultat 2018 i Resultat 2019, Rapport pdf
Sprawdzić czy pliki pdf otwierają sie i sa czytelne oraz czy datę apne poster sa poprawne