TOPNOR Regnskap AS & Regnskap Group AS

Wezwanie do zapłaty od dostawcy

25 października 2022

Czasem zdarza się że firma nie opłaciła faktury w terminie i dostała wezwanie do zapłaty (purring) lub ostrzeżenie o windykacji (inkassovarsel). W takiej sytuacji należy sprawdzić czy mamy fakturę której dotyczy wezwanie.

Jeśli mamy fakturę to z wezwania księgujemy tylko gebyr 70kr na konto 7790 i odsetki na konto 8150. A wartość faktury jest już zaksięgowana w kosztach.

Jeśli nie mamy faktury to należy jak najszybciej poprosić ojej przesłanie klienta lub skontaktować się bezpośrednio z dostawcę czy możę przesłać nam kopię faktury. W takim przypadku księgujemy z wezwania cała kwotę z takim podziałem że na debecie na reskontro dostawcy wbijamy wartość faktury, gebyr na 7790, renter na 8150 i na kredycie wartość całego wezwania na firmę, która wezwanie wystawiła. W ten sposób będziemy mieli zaksięgowną do zapłaty wartość wezwania oraz zapłątę za fakturę, którą doksięgujemyjak tylko ją dostaniemy i będziemy mogli odliczyć od niej vat.

UWAGA Jeśli wiemy, że klient nie dośle faktury boją zgubił bądź wyrzucił to nie księgujemy wartości za fakturę na reskontro, gdzie widniałaby jako płatność, tylko jej wartość wrzucamy na 7791 bez odliczania vat.

Aktualizacja 21.09.2020

Jak masz inkasso/purring to procedura postępowania jest taka

  1. Sprawdzasz czy mamy fakturę (w Regnskap - Sok bilag - aktualizujemy daty od powiedzmy 01.01 i szukamy albo po kwocie albo po nr faktury)

Sprawdzacz czy faktura jest opłacona - albo robi sie to na reskontro albo w sok bilag 3a Jeśli faktura jest opłacona to z inkasso księgujesz tylko renter+gebyr na konta 8150 + 7790

3b Jeśli faktura nie jest opłacona to sprawdzasz czy leży do zatwierdzenia na banku przez klienta (może byc w zakładce Betalingsliste, Behandler albo innej), jeśli tak to księgujesz tylko renter + gebyr z inkasso na konta 8150 +7790

(Alternatywa dla tego rozwiązania jeśli faktura jest na banku w Betalingsliste - czyli jeszcze klient nie zatwierdził księgowania - to księgujemy jak w 3c a fakturę podstawowa usuwamy z banku - polecam ten sposob jest najefektywniejszy)

3c Jeśli faktura nie jest opłacona i nie ma jej do zatwierdzenia na banku to oznacza ze ktoś popełnił blad i albo dal zły art księgując faktury albo usunął z banku dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zaksięgowanie takiego inkasso w całej kwocie dajac wartość faktury na reskontro i laczac z ta faktura a pozostałe renter i gebyr na 8150 i 7790

Dlatego dam tu przykład:

Masz Inkasso na 4500 kr z czego Hovedstol (wartość faktury) to 4000kr, odsetki to 430kr a gebyr 70kr

Jeśli jestes pewny ze faktura nie jest opłacona i nie leży do opłacenia na banku to księgujesz to następująco:

Debet: konto 2400 (reskontro faktury podstawowej) kwota 4000kr - łączysz pod lenker z ta faktura Debet: konto 8150 kwota 430kr Debet: konto 7790 kwota 70kr

Kredyt: konto 2400 (reskontro tego kto wysiał inkasso np Arvato) kwota całkowita 4500kr

4 Jeśli nie mamy faktury podstawowej zalecam księgować jak w 3c tylko ze nie bedzie nic pod lenker a w komentarzu należy wpisać Mangler fakturanr 12345 - i dac o tym info zęby osoba odpowiedzialna za kontakt wiedziała ze ma załatwić ta fakturę