TOPNOR Regnskap AS & Regnskap Group AS

Wezwanie do zapłaty od dostawcy

26 października 2022

Czasem zdarza się że firma nie opłaciła faktury w terminie i dostała wezwanie do zapłaty (purring) lub ostrzeżenie o windykacji (inkassovarsel). W takiej sytuacji należy sprawdzić czy mamy fakturę której dotyczy wezwanie.

Jeśli mamy fakturę to z wezwania księgujemy tylko gebyr 70kr na konto 7790 i odsetki na konto 8150. A wartość faktury jest już zaksięgowana w kosztach.

Jeśli nie mamy faktury to należy jak najszybciej poprosić ojej przesłanie klienta lub skontaktować się bezpośrednio z dostawcą czy możę przesłać nam kopię faktury. W takim przypadku księgujemy z wezwania cała kwote z takim podziałem że na debecie na reskontro dostawcy wbijamy wartość faktury, gebyr na 7790, renter na 8150 i na kredycie wartość całego wezwania na firmę, która wezwanie wystawiła. W ten sposób będziemy mieli zaksięgowną do zapłaty wartość wezwania oraz zapłątę za fakturę, którą doksięgujemy jak tylko ją dostaniemy i będziemy mogli odliczyć od niej vat.

UWAGA Jeśli wiemy, że klient nie dośle faktury bo ją zgubił bądź wyrzucił to nie księgujemy wartości za fakturę na reskontro, gdzie widniałaby jako płatność, tylko jej wartość wrzucamy na 7791 bez odliczania vat.

Aktualizacja 21.09.2020

Jak masz inkasso/purring to procedura postepowania jest taka

  1. Sprawdzasz czy mamy fakture (w Regnskap - Sak bilag - aktualizujemy daty od powiedzmy 01.01 i szukamy albo po kwocie albo po nr faktury)
  2. Sprawdzacz czy faktura jest opłacona - albo robi sie to na reskontro albo w sak bilag

3a Jesli faktura jest opłacona to z inkasso ksiegujesz tylko renter+gebyr na konta 81 50 + 7790

3b Jesli faktura nie jest opłacona to sprawdzasz czy lezy do zatwierdzenia na banku przez klienta (moze byc w zakładce

Betalingsliste, Behandler albo innej), jesli tak to ksiegujesz tylko renter + gebyr z inkasso na konta 8150 +7790

(Alternatywa dla tego rozwiazania jesli faktura jest na banku w Betalingsliste - czyli jeszcze klient nie zatwierdzil ksiegowania - to ksiegujemy jak w 3c a fakture podstawowa usuwamy z banku - polecam ten sposob jest najefektywniejszy)

3c Jesli faktura nie jest opłacona i nie ma jej do zatwierdzenia na banku to oznacza ze kłos popełnil blad i albo dal zły art ksiegujac faktury albo usunal z banku dlatego najlepszym rozwiazaniem jest zaksiegowanie takiego inkasso w całej kwocie dajac wartosc faktury na reskontro i laczac z ta faktura a pozostałe renter i gebyr na 81 50 i 7790

Dlatego dam tu przykład:

Masz Inkasso na 4500 kr z czego Hovedstol (wartosc faktury) to 4000kr, odsetki to 430kr a gebyr 70kr

Jesli jestes pewny ze faktura nie jest opłacona i nie lezy do opłacenia na banku to ksiegujesz to nastepujaco:

Debet: konto 2400 (reskontro faktury podstawowej) kwota 4000kr - laczysz pod lenker z ta faktura

Debet: konto 8150 kwota 430kr

Debet: konto 7790 kwota 70kr

Kredyt: konto 2400 (reskontro tego kto wysłal inkasso np Arvato) kwota całkowita 4500kr

4 Jesli nie mamy faktury podstawowej zalecam ksiegowac jak w 3c tylko ze nie bedzie nic pod lenker a w komentarzu nalezy wpisac Mangler fakturanr 12345 - i dac o tym info zeby osoba odpowiedzialna za kontakt wiedziała ze ma załatwic ta fakture.